Beurs

Piet van der Aar-studiebeurs (PhD of MSc)

Studenten die in het verleden of recentelijk een BSD-studiebeurs hebben ontvangen kunnen ook in aanmerking komen voor de aanvullende Piet van der Aar studiebeurs. Deze beurs is gericht op diervoederonderzoek.

Piet van der Aar is de mede-initiator en oprichter van Stichting BSD. Hij onderschrijft het belang van nieuwe aanwas in het diervoederonderzoek en het belang van buitenlandse contacten en buitenlandse werkervaring. De beurs is een aanvulling op de BSD-studiebeurs en is bedoeld voor studenten die een baan ambiëren in het wetenschappelijk diervoederonderzoek. Studenten die zich willen focussen op onderzoek aan een universiteit of onderzoeksinstituut in het buitenland mogen zich aanmelden voor deze studiebeurs. De beurs heeft een waarde van € 2.500 en kan ingezet worden voor bijvoorbeeld reis- en verblijfkosten. Als tegenprestatie wordt verwacht dat de student de resultaten van het onderzoek presenteert tijdens een (bestaand) evenement of webinar waarbij de Nederlandse mengvoerindustrie aanwezig is. Hiervoor is het belangrijk dat de resultaten van het onderzoek openbaar zijn.

Wie is Piet van der Aar?
Hij heeft zijn hele carrière toegewijd aan veevoedkundigonderzoek, waarvan 37 jaar bij Schothorst Feed Research (SFR). Tijdens zijn opleiding heeft Piet een half jaar aan de Cornell University gewerkt bij het laboratorium van Dr. Van Soest. Vervolgens heeft hij zijn promotieonderzoek uitgevoerd aan de University of Illinois. In zijn loopbaan bij SFR heeft hij verschillende functies vervuld zoals; onderzoeker rundvee, coördinator varkensonderzoek, managing director en onderzoeksdirecteur.

Een aantal van Piet zijn voetsporen:

• PhD-Thesis: Effect of alcohol-water treatments on the utilization of soybean meal by ruminants.
  • Onderzoek naar de relatie zetmeel en eiwitgehalte in melk.
  • Onderzoek naar het eiwit besparend effect van langzaam afbreekbaar zetmeel bij verschillende diersoorten.
  • Ontwikkelde en introduceerde dragend zeugenvoer en speenvoeders voor biggen.
  • Opzet internationale consultancy.
  • Stimulerende kracht bij ISO-normering in de coöperatieve mengvoederindustrie.

Aanmelden
Als je als BSD-student in aanmerking wil komen voor de Piet van der Aar-studiebeurs, kan je een aanmelding sturen naar info@stichtingbsd.nl. Om aan te melden moet er een motivatiebrief met de volgende punten worden ingestuurd:
1.    Jouw motivatie voor het diervoedingsonderzoek.
2.    Een beschrijving hoe het uitvoeren van dit onderzoek bijdraagt aan een toekomstige baan.
3.    Het beoogde bedrijf/instituut/universiteit waar het onderzoek wordt uitgevoerd.
4.    Een beschrijving van het onderzoek dat je gaat uitvoeren.
5.    Een specificatie van de kosten waar de beurs voor ingezet gaat worden
6.    De bevestiging dat de onderzoeksresultaten gedeeld mogen worden.

Daarnaast moeten de volgende documenten aangeleverd worden:
1)    Inschrijfformulier
2)    CV
3)    Kopie van de cijferlijst

Aanmeldingen kunnen op elk moment ingestuurd worden. Binnen enkele weken ontvangt de student via e-mail bericht of zij op gesprek mogen komen.

Selectieprocedure
Op basis van de aanmelding komt de kandidaat in aanmerking voor een selectiegesprek. Tijdens deze selectiegesprekken wordt geselecteerd op:

• Onderzoeksinteresse en motivatie
  • Persoonlijkheid en werkhouding
  • Relevantie van het uit te voeren onderzoek
  • De openbaarheid van de onderzoeksresultaten

Voorwaarden studiebeurs

• De beurs mag als aanvulling worden aangevraagd op de huidige BSD-studiebeurs.
  • Studenten kunnen zich het gehele jaar door aanmelden voor deze beurs.
  • De resultaten van het onderzoek mogen gedeeld worden.
  • Het verkrijgen van deze studiebeurs kan consequenties hebben voor de Inkomsten Belasting (IB). Raadpleeg daarom een financieel adviseur of informeer bij de Belastingdienst.

We zien de aanvragen met veel plezier tegemoet.

Meer informatie
Voor meer informatie neem je contact op met Yovanna Meyer van Stichting BSD via info@stichtingbsd.nl of 085-7731973.